Az Év Vállalkozója díjjal tüntették ki a Nyéki Autóház Kft. tulajdonosát, Nyéki Ákost. A Demján Sándor, egykori VOSZ-elnök által alapított kitüntetés ünnepélyes átadásra december 6-án kerül sor a Müpában.

Nyéki Ákos az esztergomi ferences gimnázium elvégzése után autószerelést tanult Budapesten. 1991-ben kezdett el egyéni vállalkozóként dolgozni saját műhelyében. 1994-ben ismerte meg leendő feleségét, Budai Angelikát, akivel hamarosan összeházasodtak.

1997-ben már közösen nyitották meg egyállásos kis Renault-szalonjukat a szülők Ady Endre utcai házánál. Az első félévben 30 autót sikerült eladniuk, 2001-től már 120-150 között volt az éves eladások száma. Közben a család is gyarapodott, megszületett lányuk, Helga, és az értékesítési helyet is kinőtték, ezért 2004-ben új szalont építettek.

2005-ben kezdte el forgalmazni a Renault Hungária Kft. a Daciát, s a Nyéki Autóház Kft. a kezdetekkor megkapta az új márka értékesítési jogát, 2018-ban a magas ügyfél elégedettségi mutatók alapján díjazásban részesült.

Novemberben 100 fölött van az eladott autók száma, a szervizműhelyben 10 hónap alatt 1300 autót javítottak meg. Nyéki Ákos feleségével közösen építette fel karrierjét, míg ő a szervizmunkát, addig Angelika az értékesítést vezeti.

Hogyan indult a vállalkozás?

A szülők segítsége nagyon sokat hozzátett a sikeres induláshoz. Abban az időben nem volt ilyen alkatrészellátás, fel kellett deríteni, el kellett érte menni. Az édesapám ezt magára vállalta. Édesanyám az adminisztrációt csinálta. A mai napig támogatják a munkánkat.

Honnan jött az ötlet, hogy autószalont nyissanak?

Láttuk, hogy egyre több autó jelenik meg, és egyre bonyolultabbak, nyilvánvaló volt, hogy óriási fejlődés várható az autóiparban. Viszont azt is tapasztaltuk, hogy az újabb autókhoz nem tudunk hozzányúlni, ha nincs naprakész tudásunk. Az volt a követeztetésünk, hogy aki nem csatlakozik márkához, és nem tudja megszerezni a javításhoz szükséges információt, az megmarad egy szinten, nem fog tudni fejlődni. Valaki ajánlott minket a Renault-nak, ők felkerestek, de még ezután is két évet gondolkodtunk.

A vállalkozások életében több holtpont is adódhat. Önöknek melyik volt a legnehezebb időszak?

Minden időszak nehéz, de egyértelműen a 2008-ban kezdődő elhúzódó válság időszaka volt a legnehezebb. Le kellett építenünk az alkalmazottak létszámát, ezek nagyon nehéz döntések voltak. Egy évben egy Daciát és húsz Renault-t adtunk el, előtte 150-et. A szerviz tartotta fenn a vállalkozást, de nagyon tartalékos módon. 2016-2017-re normalizálódott a forgalom, akkor tért vissza a vásárlói kedv, akkor már hitelt is mertek vállalni az ügyfelek, és az autók is elöregedtek.

Ilyen sikerekhez rengeteget kell dolgozni. Hogy fest a napirendjük?

Reggel 6-7 órakor már itt vagyunk. A szalon 8-tól 5-ig van nyitva, de utána még további 5-6 órát dolgozunk. Szenvedélyesen szeretjük a munkánkat. A feleségemmel egyformán gondolkozunk ügyfélkezelésről, minőségről, és élvezzük a közös sikereket.

A pihenésben is megvan az összhang?

Este 10-kor szoktunk a városban sétálni, és vasárnap mindig elutazunk valahova.

Van-e kedves elfoglaltsága, hobbija?

Az autók, az autósport minden formában, de nagy szenvedélyem a szörf, a síelés és a horgászat is.

Szép kerek történetet írtak a feleségével. Mi volt a vezérgondolat?

Ha valaki egy vállalkozást onnan közelít meg, hogy nagyot nyerjen, az nem biztos, hogy jól gondolkozik. Szeretni kell, amit csinálunk, és a legfontosabb, hogy elégedettek legyenek a munkánkkal. Tisztességesen kell bánni az emberekkel, olyan munkát kell kiadni a kezünkből, ami valóban jól el van végezve. Talán ezt a legnehezebb megértetni az alkalmazottakkal, hogy oly módon végezzék a feladatokat, amilyen kiszolgálást ők maguk is elvárnának. Az ügyfelek nagyra értékelik a minőségi szolgáltatást, és nagy megtiszteltetés a kitüntetés is, de nem ezért csináljuk. Egyszerűen csak tesszük a dolgunkat legjobb tudásunk és lelkiismeretünk szerint.

Milyen kvalitásokra van szükség ehhez a munkához? Mit gondol, Önök miben erősek?

Először is a problémához való hozzáállásunk; nem kérdezzük, miért alakult ki, nem hibáztatunk senkit, a megoldást keressük. A másik az empátia, a rugalmasság, az ügyfélkezelés enélkül nem megy. Nagyon fontos a folyamatos önképzés, a tanulni vágyás, a nyitottság. Ha ez nincs meg, a vállalkozás egy ponton megreked. És a tervezés, amihez aztán igazodni kell.

Ha újra 18 éves lenne, milyen pályát választana? Most miben lát fantáziát?

Mindenképp csak olyan dologgal foglalkoznék, amit szeretek, ami örömöt ad, tehát ugyanezt választanám, maradnék az autóknál.  Nem a siker a cél, hanem hogy az ember úgy éljen, ahogy szeret. Ez hozza magával a sikert.

Kanyó Kinga