Az önkormány azt szeretné, ha a MÁV fejlesztené a Balassagyarmat környéki vasutat.
A legutóbbi önkormányzati ülésen szóba került a vasút ügye is. A képviselő-testület megbízta a polgármestert, hogy a MÁV-nál fejlesztési javaslatokat kezdeményezzen.
Javaslataikat öt pontban foglalták össze.
Menetrendi korrekció
A meglévő vonatok mellett induljon vonat 07:30-08:00h között is Vác, és Ipolytarnóc felé.
Az utolsó vonat Vác felé 19:00-20:00h közötti időpontban induljon.
A megszüntetett, egykoron jó elérhetőséget biztosító közvetlen budapesti járatokat, a népszerű sebesvonatokat állítsák vissza, tekintettel arra is, hogy Aszód állomás átépítése után a gyarmati szárnyvonalról érkezők gyaloglásra, aluljáró használatra kényszerülnek.
A sebes vonatok visszaállításának javasolt alternatívái:
- Optimálisan a korábbi menetrend szerint: hétköznap két vonatpár, vasárnap három vonatpár.
- Kompromisszumként hétköznap és vasárnap két-két vonatpár
- Legalább vasárnap késő délutáni, balassagyarmati indulással egy vonatpár.
A sebes vonatok visszaállítása.
Korszerű motorvonatok üzembe helyezése
A korábbi ígéretek szerint, az esztergomi vonal villamosítása után az onnan felszabaduló Siemens Desiro motorvonatok üzembe helyezését kéri a térségbe a testület.
A vasútállomás rossz állapotának megszüntetése
A javaslat hivatkozott arra, hogy a megye második legnagyobb városának egykori többemeletes állomásépülete 1945-ben megsérült, az elhamarkodottan lebontott helyett egy nyomorúságos ideiglenes épületet alakítottak ki.
„Különösen szomorú, hogy ebben még utas WC-nek sem jutott hely, a pályaudvaron elhagyott épületek állnak, az utasperonok kialakítása sem történt meg.”
A város intézkedést kér a vasútállomás korszerűsítésére, utas WC-k elhelyezésére, az állomás területének csinosítására, az üresen álló épületek hasznosítására pedig felajánlja együttműködését.
Pályaállapot javítása
Az anyag megállapítja, elmaradtak a térség pályaszakaszainak felújításai, szükséges lenne a 75-ös vonal rehabilitációjának folytatása, ennek el kell érnie Diósjenőig, és a munkát folytatni kell Drégelypalánkig. Drégelypalánk és Balassagyarmat között meg kell szüntetni a felesleges lassú jeleket, és végig vissza kell állítani a 60 km/h sebességet.
Ipoly-völgyi vasút újraépítése
Több mint 30 éve napirenden van az egykori Ipoly-völgyi vasút felélesztése, a Drégelypalánk és Ipolyság között 1963-ban felszedett 6,3 km-es szakasz visszaépítése. 2010-ben EU támogatással elkészült e szakasz megvalósíthatósági tanulmánya, de a szlovák oldalon a 2003-ban megszűnt szárnyvonali személyi közlekedés miatt ezek fiókba kerültek. A szlovák oldalon 2019. januárjában újraindult személyszállítás, ezt követően magyar részről kormányhatározat született a megvalósíthatóság ismételt megvizsgálására. A testület határozottan javasolja a kormánynak, hogy uniós források segítségével állítsa helyre ezt a határ menti regionális vasúti átkelési lehetőséget, amely lehetőséget teremtene a közvetlen Budapest-Zólyom közlekedésre is. Az Ipoly-hidak örvendetes újjáépítése során kialakult közös munka jó példát és gyakorlatot adhat a vasúti összeköttetés megvalósítására is.