Ezzel az elnevezéssel szervezett közösségi csoportot Magyarné Demeter Aliz, aki a helyi termelők és a vásárlók összekapcsolásában látja a megoldást több problémára.

Az elmúlt hónapokban a kistermelők és az őstermelők az elsők között voltak a sorban, akik szorult helyzetbe kerültek. Míg a multinacionális cégek rekord bevételeket könyvelhettek el, a helyi szereplők számos akadályba ütköztek” – magyarázza a balassagyarmati fiatalasszony a kezdeményezés elindításának mozgató rugóját.

Magyarné Demeter Aliz és férje, Magyar Gábor évekkel ezelőtt szintén családi kereskedést vezettek, de a bevásárlóközpontok megjelenésével be kellett zárniuk boltjaikat. Aliz jelenleg masszőr, férje családi vállalkozásban dolgozik.

„Itt lakom Nógrád megyében, mindig is érdekelt, hogy hogyan tudunk megélni ebben a kicsi megyében. Mindig is fontosnak tartottam, hogy egymással kereskedjünk, mert így tudjuk támogatni a környék fejlődését. Ha a helyi vállalkozónak forgalma van, akkor tud alkalmazottakat felvenni, tud fejleszteni” – teszi hozzá Aliz.

A Vegyél helyit! csoporttal a városi piacot is szeretnénk helyre állítani – kapcsolódik be a beszélgetésbe Gábor. – Az utóbbi években alapvetően változtak meg a vásárlási szokások, és ezen is szeretnénk alakítani. Alig két hét alatt 1500-an csatlakoztak a kezdeményezésünkhöz, meglepően gyorsan kialakultak a csatornák, folyik a kereskedelem, tehát van a realitása az elképzelésünknek.

„Egyelőre úgy működik a helyi termelőtől történő vásárlás, hogy felkutatjuk a sajtost, a méhészt, felvesszük a kapcsolatot, leadjuk a rendelést, és legtöbbször elmegyünk a kereskedőhöz. Van, amiért Szügybe, van, amiért Hollókőbe. Valójában a minőségért tesszük meg mindezt” – világítja meg Aliz a kérdést a vásárló oldaláról.

„Ezt a gyakorlatot lehet ésszerűsíteni. Vásárló közösségben gondolkodunk, amelynek a működését informatikai háttérrel támogatnánk meg, és megszerveznénk a termékek átadását is, kifejezetten a piac területén. A ma embere szeret online rendelni, kihasználjuk az internet adta lehetőségeket, de a termelők és termékeik megismerése, a személyes kontaktus teszi valóságossá, emberivé a vásárlást ma is” – egészíti ki Gábor.

„Fel kell, hogy ébredjen a közösség, hogy egészséges ételeket kell fogyasztanunk, és innen, a közvetlen környezetünkből. Az az érzésem, mintha satuba lennénk szorítva, mit együnk, mit ehetünk. Mégis azt gondolom, hogy mi döntjük el, mit és kitől vásárolunk, kit támogatunk. Ebből trendet kell csinálni, mert ez az időszerű, és nincs más lehetőségünk, mára ez teljesen világossá vált” – összegez az ötletgazda, Magyarné Demeter Aliz.

A házaspár Balassagyarmat 30-50 km-es – határvonalat  is átlépő – vonzáskörzetére szeretné kiterjeszteni a termelők és a vásárlók összekapcsolását. Az ötleteket, fejlesztési javaslatokat szívesen fogadják mind a vevői, mind az eladói oldalról.  Szintén szívesen fogadják mindazoknak a támogatását, akik akár informatikai, akár marketing oldalról tudják támogatni kezdeményezésüket.

(kanyó)