Az elmúlt hónapok nem várt fordulatai közepette az egyik legörömtelibb eredmény, hogy ugyan több tényező együttes hatása folytán, de az alapítás óta először két sportosztály indul szeptembertől a Dózsában. Lustuló digitális generáció ide, karantén oda, a jó kormányos ilyenkor is kifogja a szelet a vitorlából. Rugalmasnak kell lenni – foglalja össze az elmúlt hónapok legfontosabb tanulságát Szabó Csaba intézményvezető.

A Balassagyarmati Dózsa György Általános Iskola igazgatója második vezetői ciklusát kezdi. 2015-ben reális helyzetfelméréssel a hagyományok továbbvitelén túl a fejlesztések új lehetőségeit kereste. A vezetői elképzelések realitását az intézmény iránti bizalom erősödése jelzi: növekvő tanulói létszám, pedagógusok álláspályázatai, élsportolók, sportegyesületi tagok folyamatos jelentkezései. Számos kisebb fejlesztés és képzések mellett a 2018-as EFOP pályázatnak köszönhetően, 75 millió forintos beruházással, a legkorszerűbb sportolási lehetőségeket biztosítja az iskola. Az intézményi nyitás több szinten megvalósult: a vezető élő csatornákat alakított ki a helyi és környékbéli óvodákkal, a városi kimenettel összehangolva kibővítette a választható sportágak körét.

„Nem voltak álmaim, nem vagyok álmodozó típus. Én inkább tervekről és célokról beszélek a valóság talaján állva. De a gond vagy probléma szavakat sem használom. Helyzetek vannak, amiket meg kell oldani – ez a szlogenem. Nálunk a rend a lelke mindennek. Minden szélsőséges magatartást elutasítunk, ami a tanuláshoz vagy a tanításhoz való jogot sérti.”

A városi szinten érzékelhető 2016-os demográfiai mélyponttól eltekintve a jelentkezők stabilan kitöltik az osztálylétszám kereteket, második éve több gyermek érkezik, mint amennyi elballag a jelenleg 330-340 tanulót számláló intézménybe. Az idei jelentkezési adatok végeredményét tekintve két sportiskolai osztály indul 22-22 fővel, emellett 27 fős osztálylétszámmal kezdik meg az elsősök a B osztályos, általános képzést.

„Az Iskolakóstoló programot még el tudtuk kezdeni, de a helyzet nem engedte, hogy megtartsuk az alkalmassági vizsgát. Ennyi jelentkezőt azonban a vírusra hivatkozva nem lett volna helyénvaló elutasítani. Mivel az óvodákon és szülőkön keresztül rálátásunk volt a mozgékony, sportos gyerekekre, 90 %-ukat már személyesen megismertük a különféle sportprogramok által. A jelentkezések pedig eleve megalapozottak voltak, a szülők reálisan látták a gyerekek affinitását. A Balassagyarmati Tankerületi Központ engedélyével tudjuk elindítani a két sportosztályt, amit ezúton is köszönünk.”

Az ötvenéves hagyományokhoz híven a nevelési-oktatási munka egészét meghatározza a sport, így az országos, regionális versenyekre való nevezés merítése kiterjed az általános képzésben részt vevő gyerekekre is. Ezekben az osztályokban is magasan képzett, edzői képesítéssel is rendelkező testnevelő tanárok tanítanak, akiknek ily módon teljes rálátásuk van a gyerekközösség egészére.

„Örülök, ha valaki megfogalmazza, hogy sikeressé tesszük az intézményt, de a modern kor iskoláját menedzselni is kell. Azt kell kínálni, azt kell mutatni, ami valójában történik. Nem szárnyaltunk, voltak hullámvölgyek, de valami ténylegesen megmozdult, ami őszinte kommunikációval párosulva a bizalom erősödését eredményezte. Ugyanakkor nem szeretünk dicsekedni, megmaradunk szerény hétköznapi embernek.”

Mint minden közoktatási intézményben, a Dózsában is heterogén közösségek alakulnak ki. A sport, a mozgás megszerettetése mellett a tanulásban való sikeresség előmozdítása szintén ötvenéves vállalás az intézmény pedagógusai számára minden egyes gyermek esetében, érkezzen bármilyen szociokulturális hátterű családból. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján még inkább felértékelődik a sport mint nevelési, és mint egészség megőrzési eszköz.

„A digitális világ teljesen más lehetőségeket kínál, az egészség, a mozgás ezért gyakori téma. Amíg egy gyermek hozzánk jár, addig mi garantálni és magas szinten biztosítani tudjuk a rendszeres minőségi testmozgást. A mai gyerekeknek ezerféle hívogató lehetőségük van elcsábulni, a szülőknek pedig nagyon tudatosan együtt kell működni velünk. Ha edzés van, ha verseny van, akkor nincs shopping, nincs egyéb program. Ez koncentráltabbá teszi a gyerekek életvezetését is. Ha mint köznevelési intézményről beszélünk, akkor a kettős karrier lehetőségét tudjuk felkínálni: a jó tanulás mellett a sportolásét. Hogy ez meddig marad meg tartósan egy adott gyermek életében, amikor innen kilép, azt nem tudhatjuk, de az inputokat addigra már megkapta.”

Szabó Csaba sarkadi pedagógus családba született. Itt kezdte, majd Gyulán folytatta labdarúgó karrierjét, tanítói diplomáját Békéscsabán szerezte. 1995-ben az SBTC-nél indult el profi labdarúgó karrierje, melynek tíz év elteltével intett búcsút, s tért vissza a családi hagyományokhoz. Tíz évig foglalkozott hátrányos helyzetű gyerekekkel a nógrádmegyeri általános iskolában, miközben folyamatosan képezte magát. 2015-ben nyerte el a Dózsa igazgatói székét. Tanító, labdarúgó edző, szaktanácsadó mesterpedagógus. Salgótarjánban él, pedagógus feleségével négy fiú gyermeket nevelnek.

Kanyó Kinga