„Mindegy, hogy ki milyen pozícióban dolgozik, lehet vezérigazgató vagy ürítést végző munkatárs a hulladékszállító járművön, de ha tiszteletet, elismerést és őszinte figyelmet tapasztal, abból egy minden szempontból magasabb minőségű eredmény születik. Ahogy egy háztartásban, úgy egy cégnél is: teljesen mindegy, hogy melyik részfeladatot épp ki oldja meg, az összképben minden részlet egyformán fontos lesz” – talán ez a vezetői mentalitás hozta meg a sikert, a köztiszteletet és a pálya méltó befejezését. 25 év szolgálat után nyugállományba vonult a Városüzemeltetési Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója, Bereczk Edit.

Bereczk Edit 1980-ban helyezkedett el az akkoriban több mint 500 főt foglalkoztató Városgazdálkodási Vállalatnál, miután megszerezte első diplomáját városgazdász szakon. A pályakezdő friss diplomást felettese rögtön átfogó „iskolakörre” utasította, így a távhő egységtől az anyaggazdálkodásig minden területen munkatapasztalatot szerzett, míg végül a műszaki-tervezői osztály dolgozója lett. Hamarosan csoportvezetői, később osztályvezetői pozíciót töltött be, majd megszerezte második, építész diplomáját is. Két gyermeke születése után saját alapítású építész-tervező cégénél szerzett ügyvezetői tapasztalatokat, majd a harmadik gyermek megszületése után, az épp akkor alakuló Városüzemeltetési Kft. nyitott ügyvezetői pozícióját pályázta meg.

Társaságunk 1995. július 1-jén a jogelőd vállalat múltjára és eredményeire építve, de annak gazdálkodási nehézségeit is átvéve kezdte meg tevékenységét. A cég óriási napi gondokkal küzdött. A kezdetekben folyamatos üzembizonytalanságban dolgoztunk. Volt három elöregedett IFA hulladékszállító járművünk, ami naponta lerobbant. Minden végtelenül kezdetleges volt. De igyekeztünk szisztematikusan, kis lépésekben fejleszteni, optimalizálni a működést.”

A folyamatos átszervezések, a tevékenységi körök változásai mindig új helyzeteket hoztak a cég életébe, ami állandó újratervezést, operatív szervezést igényelt. Mindeközben sikerült kialakítani olyan szervezeti kultúrát, amelyben a munkatársak ki tudtak bontakozni. Évek munkájának eredményeképp épült fel a cég arculata.

„Igyekeztünk bevonni mindennapjainkba a lakosságot, pályázatokat hirdettünk a gyerekeknek, kommunális napokat szerveztünk, mert fontos volt számunkra az is, hogy a város felnövekvő generációját a környezettudatos gondolkodás felé tereljük, hogy felnőtt polgárokká érve tudatosan viszonyuljanak a tevékenységünkhöz. Az volt célunk, hogy a lakosság és a tulajdonos megelégedésére lássuk el a feladatainkat.”

Idővel a hulladékgazdálkodás lett a társaság fő tevékenységi köre, az ügyvezető asszony ekkor szerezte meg harmadik, környezetirányítási szakértő diplomáját. Aktívan tevékenykedett a Közszolgáltatók Egyesületében, ahol 2010-től elnökhelyettesi feladatokat látott el. 2007-ben nyerte el az országos szakmai szövetség legmagasabb kitüntetését, Az Év Település Szolgáltatója díjat.

„Nagyon sok gazdaságilag nehéz időszak és kritikus helyzet volt. Épp ezért tekintettem óriási elismerésnek a díjat. Bár ezt személyesen én kaptam, azonban társaságunk globális tevékenységére vonatkozóan értékeltem. Egy szakmai szövetség, kizárólag szakmai szempontok alapján történő elismerése a várost is, és társaságát is pozitívan minősítette.”

Bereczk Edit végül egy likviditás szempontjából pénzügyileg stabil céget hagyott hátra utódjának, Kovács Csabának. A város vagyonát gyarapító, elhivatottan végzett munkát Balassagyarmat önkormányzata is messzemenő elismeréssel köszönte meg.

„Az elmúlt 25 évet megtisztelő szolgálatnak tekintem. Munkámat mindvégig alázattal végeztem. Boldog és büszke vagyok, hogy ezen a korántsem nőies területen negyed évszázadnyi bizalmat és lehetőséget kaptam. Szerettem a céget, a munkámat és a kollégáimat. Rendkívül nehéz munkát végeznek, rendkívül nehéz körülmények között. Remek embereket ismertem meg bennük, én pedig igyekeztem támogató, utat mutató vezetőjük lenni. A mögöttünk álló 25 év alatt mindvégig arra törekedtem, hogy elérjem társaságunk, munkatársaink, tevékenységeink szakmai, erkölcsi megbecsülését, hogy kollégáim büszkén vállalhassák munkahelyüket, megbecsülve érezzék magukat.”

A beosztással járó hosszúra nyúlt munkanapok és átdolgozott hétvégék ellenére az igazgatónő igyekezett jól helyt állni a családjában is. A sikeres és tehetséges fiúgyermekek – Péter, Kornél és Gábor – kiváló mintát kaptak a keményen dolgozó és felelősségteljes vezető édesanyától, az idő mégis korlátokat állított. Ezért negyven év munkaviszony letöltése után határozott döntés született.

„Bár a cég volt a negyedik gyermekem, és a szívem mindig velük lesz, izgulok minden napjukért, most mégis más irányú terveim vannak. Örömteli 25 évre emlékszem, de nőként elsősorban mégis feleség, anya és nagymama vagyok. Ezért boldogan adom át magam teljesen, az elsődleges női rendeltetésemnek, és örömmel lépek át egyik élettérből a másikba. Bár a minőségi, aktív idő eltöltésre mindig odafigyeltem, de volt bennem hiányérzet is. Most, a nyugdíjba vonulással, elérkezett számomra egy régen várt pillanat, mert ezt is mindig szerettem volna maradéktalanul megélni.”

Kanyó Kinga