A balassagyarmati közönség rendszeresen találkozhatott az AlisAdam PianoDuóval az Artéria Galéria koncertsorozatán, de örökre emlékezetes marad számunkra Baráz Ádám Civitas Fortissima 100 című műve is. Baráz Ádám, komponista, zongoraművész, és csodaszép japán felesége, a szintén zongoraművész Alisa, különleges színfoltot képviselnek a város kulturális életében.

Alisa és Ádám gyermekkori álmukat valósították meg, amikor művészi pályára léptek. Ám a zene több csodát vonz életükbe, mint amire legmerészebb álmaikban gondoltak volna.

  • A muzsikus lét megtanított minket a világ egyik legszebb dolgára: szeretetet adni a zenén keresztül, a zene által megnyitott utakon keresztül. Weöres Sándor írja: „Tanuld meg szívedet olvasni”. Én azt is hozzá tenném: tanuld meg szívedet hallgatni is! – vallja Ádám.

A fiatal házaspár Tora cicával, a menhelyről örökbe fogadott kis tigrissel osztja meg budapesti otthonát. Mindketten tanítanak, Ádám szabad idejében szívesen horgászik, főz, Alisa Torával játszik és magyar kártyázik. Míg Ádám egyik kedvence a gyoza, a japán húsos batyu, addig Alisáé a vörösboros marha pörkölt gombával és burgonyafánkkal. Két távoli kultúra kerül harmóniába a családi fészekben, ahogyan a kezdetek kezdetén a zongoránál.

„Amikor először láttam Alisát, épp fellépést egyeztettem egy irodában, miközben a közeli hangversenyteremben egy kamarakoncert zajlott. Ő ült a zongoránál. Kinyomoztam az elérhetőségét, de pechemre akkorra már Japánban volt. Egy hónap után végre találkozhattunk. Hamar zongorához ültünk, és azóta túlnyomó részt együtt lépünk fel. 2016 őszétől hivatalosan mint AlisAdam PianoDuo.”

Egy zongora – két zenész. A zene nem ismeri a diszharmóniát, a közös játék csak azonos hullámhosszon működhet. Az égi matematika szerint egy meg az egy az egy. De mielőtt ez az isteni eredmény megszületik, az egymásnak feszülő energiák ki kell, hogy oltsák egymást.

„Hogy felkészülés közben szoktunk-e vitázni? Hahaha, csak azt szoktunk! Én mint komponista, ő mint pianista érzi a műveket. Más szemszögből közelítünk, aztán jön a közös nevezőre törekvés, majd jutás. Utána már teljes az összhang.”

Az első találkozáskor már mindketten túl voltak pályafutásuk korai szakaszán.  Ádám azokra az emberekre emlékszik leginkább, akik felismerték benne azt a bizonyos „valamit”. Elsőként Somogyvári Ildikó, gyermekkori zongora tanára. Majd Reményi Attila zeneszerző, akit a mai napig első igazi mesterének tekint. Később kísérték Némethy Attila, a LFZE professzora, Csillag Péter zeneszerző vagy Bruno Canino olasz zongoraművész. Ha szakmai eredményeit díjakban kellene kifejezni, meglehetősen alulmaradna sok pályatárssal szemben. Ennek valószínűleg csak egyetlen oka van: 14 éves kora óta semmilyen versenyen nem indult.

„Bartók mondta: „A verseny a lovaknak való, nem embereknek.” Egyetértek a mesterrel. Soha nem vonzott a versengés. Persze tudjuk, a különféle eredmények felmutatásával könnyebb a mai világban helyezkedni, én mégis a másik, talán nehezebb utat választottam.”

Alisa japánban a Cobe College Zenei Tanszékén tanult, s már ezalatt az idő alatt is több zenei díjat nyert. A diploma megszerzése után tanulmányi ösztöndíjasként a bécsi egyetemen tanult, majd ezután érkezett Budapestre, hogy Falvai Sándor tanítványa lehessen. A LFZE-n szerezte zeneművészeti diplomáját. Legkiemelkedőbb eredményét 2012-ben érte el, amikor az olaszországi Euterpe Zenei Verseny első helyezését nyerte el. Alisa szólistaként is játszik, Ádám – mint nagy kedvence, Sosztakovics – csak a saját műveit zongorázza egyedül. Ahogy felesége látja őt: elsősorban komponista. Nyolc éves korától több mint 160 zeneművet szerzett.

„Nehéz lenne bármelyiket is kiemelni. A Concertino zongorára és vonósokra című kis versenyművemet a feleségemnek ajánlottam. A Távoli utazások című zongora négykezes darabom a duo zenei névjegye lett. A Civitas Fortissima 100, melyet a csehkiverés évfordulójára komponáltam és Balassagyarmat városának ajánlottam, és a Könnyek című gyászzene, mely a COVID-19 áldozatainak állít zenei emléket, mind egyformán az én gyerekem.”

A négykezes előadások vagy a premierek önmagukban is fantasztikus zenei élményt jelentenek előadónak, közönségnek egyaránt, de mindig megvan a továbblépés lehetősége is. 2020 őszén a fiatal pár egybe kelt, s ezzel szinte egy időben a zenei formáció is új, rendhagyó impulzust kapott.

„2020 nyarán a Holdfény Estek keretében debütáltunk a Budapest Piano Quartettel, mely két zongora, nyolc kéz felállásban működik. Közösen játszottunk Hegedűs Endre, Kossuth- és Liszt-díjas zongoraművésszel és feleségével, Katalinnal. Ez a hangverseny az utóbbi időszak egyik legszebb koncertjének bizonyult.”

2021 februárjában két online koncerten találkozhat a közönség az AlisAdam PianoDuóval, az Országos Idegennyelvű Könyvtárból, valamint az IF Caféból. A Magyar Rádió Márványtermében rögzített koncert hamarosan hallható lesz az MR3 Bartók Rádióban, s ha minden jól alakul, pótlásra kerülnek a tavaly elhalasztott fellépések is. A bakancslistán a Pesti Vigadó, Varsó, Gdansk, Osaka, Kyoto, Kobe, a Felvidék, és természetesen Balassagyarmat.

Kanyó Kinga

Fotó: Makrai Richárd