A balassagyarmati Ipoly Túra Egyesület, a Civitas Fortissima Kör, a Balassagyarmatért Baráti Kör és Balassagyarmat Város Önkormányzata szervezésében került sor az I. Ipoly-Völgyi Vasút Konferencia megrendezésére a Városháza dísztermében.

Az Ipoly-menti vasutak megmentésével és fejlesztésével foglalkozó rendezvényt Csach Gábor, városunk polgármestere nyitotta meg, köszöntötte a résztvevőket, külön kiemelve Balla Mihályt, a térség országgyűlési képviselőjét és Alexandra Pivkovát, Losonc város polgármesterét. Ezt követően vita indításként beszélt az Ipoly-völgyi leromlott vasútvonalak felújításának szükségességéről és a szlovák-magyar megszüntetett szárnyvonalak újjáépítésének fontosságáról.

A megnyitót követően a résztvevők Olexa Miklós, az Ipoly Túra Egyesület elnökének előadását hallgathatták meg.

Ezután Prof. Dr. Majdán János, rector emeritus tartott színes előadást az Ipoly-völgyi vasút történetéről, Csonka Károly, a MÁV főpályamestere pedig „Vasútüzem testközelből” című vetítettképes előadásában a vasútfejlesztés lehetőségeiről adott tájékoztatást.

Az előadásokat követően a hozzászólók egyöntetűen kifejezték azon véleményüket, hogy szükséges az Ipoly-menti vasutak minél előbbi felújítása és a megszüntetett pálya szakaszok újjáépítése.

A konferencia végén Olexa Miklós felolvasta az Ipoly-Völgyi Vasút fejlesztéséről és újjáélesztéséről szóló, 10 pontból álló memorandumot, amelyet a résztvevők egyhangúlag elfogadtak és támogattak. A részletes iratban többek között javasolják, hogy Balassagyarmaton állandó vasúttörténeti kiállítás nyíljon, az ország két legszebb közforgalmat lebonyolító vasútvonalát pedig nyilvánítsák a kulturális örökség részévé.

A civil összefogásnak köszönhetően megtörtént az első komolyabb lépés az Ipoly-menti vasút megmentésére és mihamarabbi felvirágoztatására.

(zábrádi)

Fotó: Sümegi Tamás