A családias légkör nem zárja ki a következetes számonkérést, miként a mosoly és a szeretet is jobban ösztönzi a tanulót, mint a kíméletlen vasszigor – többek között ezeket vallja Szrenka Anikó, aki három évtizedes pedagógiai múlttal a háta mögött kilencedik éve irányítja városunk egyik legnépszerűbb középiskoláját, a Nobel-díjas orvos-biokémikusról elnevezett intézményt.
- Akik figyelemmel kísérik a munkaerő piacot, azok jól tudják, már nem a diplomásokra van leginkább szükség, hanem azokra a szakemberekre, akik most az élet szinte minden területéről hiányoznak: az egészségügyből, az informatikából, a vendéglátásból, a gépészetből. Ezért javaslom a továbbtanulás előtt álló gyerekek szüleinek, hogy ne ők döntsenek a gyerek helyett, ne a saját maguk beteljesületlen álmait akarják gyermekük által megvalósítani. A legfontosabb, hogy szeresse a gyerek azt, amivel foglalkozik, mert egy keresett szakma sokkal többet ér, mint egy fiókban heverő diploma – adja meg a felütést a Nógrád Megyei Szakképzési Centrum Szent-Györgyi Albert Technikum igazgatónője.
Ez az intézmény mindig is a változások iskolája volt. A múlt rendszerben még Szántó Kovács János nevét viselte, átvergődött minden kisebb és nagyobb viharon, de 2008 óta is számtalan fordulatot élt meg. Ekkor került az iskolába magyartanárként Szrenka Anikó, akit egy évvel később az akkori igazgató, Vadkerti Róbert felkért a helyettesének. Négy évnyi sikeres együttműködés után hirtelen a vezetői székben találta magát. Nem kevergethette nyugodtan a kávéját, rögtön harcolnia kellett. Az első ütközetét hosszú hónapok lobbizása után sikerrel megvívta: a Szent-Györgyinek megmaradt az 5 éves nyelvi előkészítős osztálya. Az iskolát működtető centrum 7 intézménye közül Balassagyarmaton csak itt, Salgótarjánban pedig csak a Táncsicsban van nyelvi előkészítős technikum. Az eredmények önmagukért beszélnek, a napokban 78-82 %-os próbanyelvvizsgát írtak a 10. osztályban.
- Három lábon áll az intézményünk. Az informatika még mindig a legnépszerűbb, évente két osztályt be tudunk indítani gond nélkül. A szoftverfejlesztő- és tesztelő mellett, mert mindig újítunk, a kor kihívásának megfelelően az idén elindítottuk az infokommunikációs hálózat építő- és üzemeltető ötéves szakunkat. A sport tagozatot óvatosan rajtoltattuk el öt éve, ezért választottuk a mostanság divatos fitnesz-wellness instruktori képzést. Időközben rengetegen érdeklődtek, ezért ismét csak megfelelve a kor kihívásainak, tavaly beindítottuk a labdarúgást, mégpedig a sportedző és sportszervező szakot, a Palóc Farkasokkal van együttműködési megállapodásunk. Meggyőződésem, ez is nagy jövő előtt áll, hiszen hamarosan ide érkeznek például a Dózsa iskolában végzett tehetséges focista palánták. Az egészségügyi tagozatunk tekinthet a legrégebbi múltra, gondolok a Szántós képzésre, de persze ez már más történet. Őszintén megvallom, itt érzek komoly hiátust. Nem értem, miért nem jönnek többen, hiszen hihetetlen, mit tudnának megtanulni öt illetve hat év alatt! Méltán lehetünk büszkék arra, hogy együttműködési megállapodásunk van a SOTE-val, ennek köszönhetően nem csupán szakmai érettségi bizonyítványt kapnak a tanulók, hanem technikusi oklevelet, amely a felsőoktatásba való bekerülésüket még jobban segíti. Ez a szakmai képesítés messze nem arról szól, hogy a kórházi betegágy mellett fog szolgálatot teljesíteni valaki, hanem számtalan helyen, rendelőintézetekben, szociális otthonokban, csecsemőotthonokban, bölcsődékben vállalhat munkát. Rengeteg olyan fiatalt ismerek, aki céltalan kitérőket tesz, aztán öt-hat év múlva, sokan valamilyen főiskola után (!) visszatalálnak ide és estin végzik ezt a kiváló képzést. Akkor miért nem előbb, miért kell éveket elvesztegetni? – teszi fel a kérdések kérdését az iskolavezető.
A Szent-Györgyi korszerű iskola, felszereltsége már-már irigylésre méltó, főként az elmúlt években fejlődött sokat. Az egészségügyben 3 milliós fejlesztéssel gazdagodtak, a sportban lett kültéri fittnesz-park, a konditerem felszereltsége kifogástalan, az informatikusoknak pedig most fogják felszerelni a 7. számítógépes termüket. Minden feltétel adott az ismeretek elsajátításához.
- Azt vallom, nem állhatunk meg egyetlen percre sem, a mai kor megköveteli a folyamatos fejlődést. Számomra nagyon fontos, hogy a családias iskolánkban még otthonosabban érezzék magukat diákjaink, ezért a hosszú évtizedek óta érintetlen, gaz uralta belső udvarunkat végre valahára teljesen felújítjuk, és jövő tavasszal átadjuk közösségünknek, a ballagást már itt rendezhetjük reményeim szerint. A polgármester úr másban is támogat, a művelődési központ felőli udvaron, az épülő színházterem mellett lesz egy műfüves sportpályánk, remélem, sikerül a még hiányzó milliókat összegereblyéznem. De legalább ilyen fontos, hogy minden osztályteremben legyenek öltözőszekrények, tavaszra már szeretném látni ezeket. Rendületlenül hiszek abban, hogy a családias légkör nem zárja ki a következetes számonkérést, miként a mosoly és a szeretet is jobban ösztönzi a tanulót, mint a kíméletlen vasszigor. Intézményünk névadója egykoron azt mondotta: „Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, és megtalálja a munkát, amit szeretni fog”. Mi ebben hiszünk, így végezzük a munkánkat. Szent-Györgyi szellemében – summázza mondandóját Szrenka Anikó igazgató.
Szilágyi Norbert