Hitvallása szerint az embernek kell szellemi, fizikai és lelki munkát is végeznie. Ez a tanítással, a hangszerkészítéssel és a zenéléssel tökéletes összhangban áll Kis Balázs pedagógus, hobbi-hangszerkészítő és zenész életében, aki mindhárom területen értéket közvetít az emberek felé saját személyiségét felhasználva.
Tanulmányaidat a Kiss Árpád Általános Iskolában, majd a Szent-Györgyi Albert Gimnáziumban végezted. Hová sodort az élet?
A váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola tanító szakát választottam. Ilyenkor azt szokták mondani hangzatos módon, hogy én gyermekkorom óta tanító szerettem volna lenni, de ez nem teljesen állja meg a helyét. Az iskolai gyakorlatomon megtartott első órám adta meg azt az élményt, ami beindította ezt az elköteleződést és azóta is a pályán tart. Jelenleg a csodálatos Dunakanyar, kismarosi Vilcsek Gyula Általános Iskola pedagógusa, osztályfőnöke és alsós munkaközösség-vezetője vagyok. Érdekes eset, hogy egy blues kultúrtörténeti előadásnak köszönhetően jutottam el először ide és ezt követően itt is maradtam.
Gyermekként téged is vonzott a zene világa.
Általános iskolai éveim végén jelent meg a hangszerek szeretete. Az első gitárom indított el ezen az úton. Mivel igen rövid pályafutásom volt a zeneiskolában ezért azt mondanám, hogy autodidakta módon fejlesztettem a tudásomat. Szerintem minden kamasz fantáziáját beindítja ez a hangszer és én se voltam kivétel. Mondhatnám az elköteleződés „kapudrogjának”.
Milyen zenei irányzatok állnak hozzád közel?
Igen széles és rapszodikus ez a skála. Gondolok arra, hogy a progresszív metál, delta blues vagy a jazz több műfaja is benne van a felsorolásban. Ezektől sokszor eltérő – ám mégis szeretett – világú balassagyarmati zenekarokban voltam tag. Először az undergound hip-hop élő zenés Nem Kamu, majd az Alternatíva gitárosa voltam évekig barátaimmal. Úgy érzem ezekben az években fejlődtem a legtöbbet zenei szinten. Mai napig eddigi életem legboldogabb időszakának tekintem.
A váci Eszterházy utca zenésze lettél és ezt űzöd 3 éve.
Egy számomra kedves helyen rendszeresen játszom a blues zene különböző vállfajait. A MonAmi Music Pub munkatársaival már a nyitás óta barátságot ápolok. Tartottam már itt közös zenélést barátaimmal, hangszerbemutatót és évente egy bluestörténeti előadást.
Kik motiválnak?
BB King munkássága nagy hatással volt rám, azonban a legnagyobb motivációt mindig az engem körülvevő zenészek jelentették, illetve azok, akiket élőben hallhattam: Joe Bonamassa, Deep Purple, Rival Sons. De hogy balassagyarmati kötődést is mondjak, Fogarasi Béla tanár úr koncertje a mai napig a szívemben él.
Hangszerkészítéssel is foglalkozol. Mit tudhatunk erről?
Ezt a kis hangszert kalimba, mbira, szanszula, zanzu és még vagy tíz különböző néven ismerik, mégis lassan került be a zenei élet köztudatába. Egy olyan lamellofon hangszerről beszélünk, amit a történelem során rengetegszer fedeztek fel. Egy angol Afrika kutató, Hugh Tracey ismertette meg először a világgal és ő készíttette az első számunkra ismert modern kalimbát. Hogy a nyugati emberek számára könnyebben befogadható legyen ez a hangszer, az egzotikus afrikai hangolást diatonikus hangokra cserélte. Hozzám az internet segítségével jutott el. Egy gitárnyak felújítás során megmaradt sapelli mahagóni darab adta az első lépést. Magam kísérleteztem ki a formát és a méreteket képek segítségével. A szerkezete láthatóan nem egy bonyolult struktúra, de tudjuk, hogy az ördög mindig a részletekben rejlik: a fed- és hátlap vastagsága, ragasztás minősége és természetesen a faanyag. Asztalos dinasztia tagjaként édesapám és nagypapám szakmai múltja óriási segítséget nyújtott. Magamat hobbi hangszerkészítőnek tartom, még hosszú utat kell ehhez a címhez bejárnom. Szívemnek nagy vágya ezt elérni. Nagyfokú alázattal fordulok a szakma mesterei felé.
Mi a kézműves hangszereid különlegessége?
Szeretem, ha egy hangszer struktúrált textúrájú. Gondolok itt a diófélék geszt és szíjács színváltása vagy az afrikai egzóta fajok tapintható nyitott edényeire. Ezért is használok minden esetben len vagy tungolajat felületkezelésnél. Ennek hatására a színek és kontrasztok erősebbek lesznek a fa védelme mellett. A testbe pedig szórakozásból egy rövid üzenetet írok. Ezeknek köszönhetően lesz minden hangszernek egyénisége. Hiszem, hogy az ember a szemével és az érintésével is „hall”. Egy zenész pedig szívesebben fog a kezébe egy minőségi alapanyagokból összeállított hangszert.
Hogyan fogadják tanítványaid?
A fa ismerete és szeretete, foglalkozások bemutatása, zenei nevelés részévé vált munkámnak. A kalimba gyorsan az osztály kedvelt hangszere lett és az ének-zene óráknak állandó szereplője. Tapasztalatom szerint a gyermekek számára ugródeszka a zenetanulásban könnyű kezelhetősége és meditatív hangja miatt.
További terveid?
Jelenleg saját szórakozásomra a kisebb és a nagyobb verziók kialakításával próbálkozok. A hangszergyártásban ismert egzóta fajokból készítem elő az új hangszereket. Illetve nagypapám gyermekkori citeráját tanulmányozom és restaurálom. Nagy tervem egy egyedi görbe élekből és konkáv testből álló kalimba testforma tervezése, mely a tervezőasztalon várja sorsát. Hosszú távon pedig szeretnék fejlődni és ezt továbbadni a pedagógia, hangszerkészítés és zene triumvirátusában.
Zábrádi Dorottya