A híd elbontását több szakember javasolta, de a városvezetés ragaszkodott ahhoz, hogy történelmi mementóként jelezze az Ipoly folyó egykori medrét, és új funkciót kapva örökre megmaradjon az utókor számára.

A Zöld Csiga beruházás részeként elbontják az első pillérét a Madách utca végén, az elhagyott Ipoly meder feletti Madách hídnak.

Ennek köszönhetően a puszta földön álló híd 8 méterrel lesz rövidebb, és a második pillérénél lépcsős feljáróval válik mindkét végén megközelíthető “közösségi hellyé”. A déli feljáró előtt kerékpárút és gyalogjárdaként is funkcionáló Palóc tanösvény épül, egy kis pihenőhellyel, padokkal, ismertető táblával. A fák sem sérülnek.

A bontás oka közlekedésbiztonsági volt: egyrészt biztonságosan elfér előtte a kerékpárút, másrészt beláthatóvá válik az Ipolypart út ezen szakasza is. Ez különösen szükséges, mert mióta felújításra került az Ipolypart út, senki sem tartja be az egész Óvárosi részben megengedett 30 km/h sebességet.

Az évtizedeken át méltatlanul elhanyagolt dzsindzsás terület megújítása 2006-ban kezdődött a műfüves pálya megépítésével, majd a Kövi Pál Sportcentrum épült meg, ezt rekortán pálya, új edzőpálya, szabadtéri sportpark követte, ezután extrém skatepark létesült, majd felépült a Révész László uszoda, jelentős parkolóbővítés is történt, de már épül Nógrád megye legkorszerűbb atlétika pályája is.

A terület méltó lesz a város történelmi rangjához.

A híd története

A Madách híd elődje egy fahíd volt, melyet a XIX. század végén emeltek az akkori Kender (ma Madách) utca végén, hogy azon át a rabokat egyszerűbben hordhassák munkára a Márton hegyi földekre. A trianoni országvesztéskor a fahidat a magyar oldalról megcsonkolták, az nem volt használható. Az 1938-as Bécsi döntés után épült fel a mostani vasbeton, 5 pilléres gyaloghíd, melyet sajnos csak hat évig használhattak a gyarmatiak. 1945 nyarán ismét járhatatlanná tették, rajta tankakadályok és szögesdrótok voltak egészen a nyolcvanas évekig. Az Ipoly 1968-as szabályzása után a medret és a terület környékét építési törmelékkel, szeméttel töltötték fel, évtizedeken át méltatlanul gazosodott az egész környék. 2013-ban a Kövi Pál Sportcentrum és az északi pillér előtti skatepark építésével került felújításra a Madách híd is: új aszfaltburkolatot kapott, északi lépcsősort és felújították megcsonkult és életveszélyes korlátsorát is. Mivel a déli pillér szinte belógott az Ipolypart utcába, így ott korláttal zárták le a hidat, lépcső ide nem építhető. A mostani rövidítés után a Zöld Csiga beruházásnak köszönhetően a Penny áruházi körforgalom és a Buszpályaudvar között teremtődik biztonságosan járható és biciklizhető zöld folyosó, futópályák, játszóterek, edzőpark, parkolók, kutyafuttató és pihenőhelyek, továbbá egy közel 2 km-es futópálya is létesül. A beruházás jövő nyárra készül el.

A híd elbontását több szakember javasolta, de a városvezetés ragaszkodott, hogy történelmi mementóként jelezze az Ipoly folyó egykori medrét, és új funkciót kapva örökre megmaradjon az utókor számára.