A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) Nógrád vármegyei szervezete Az év könyvkereskedője díjat a Kincsestár Könyvesboltot üzemeltető Rédem Kft.-nek ítélte oda a vállalkozása területén elért kiemelkedő eredményeinek és közéleti tevékenységének elismeréseként. Városunk ikonikus könyvesboltját Demus Istvánné Zsuzsanna már több mint három évtizede sikeresen vezeti, a városközponti kuckóba belépve mindenkori szívélyes fogadtatás, mosolygós, segítőkész kiszolgálás fogadja a vendégeket, nem csoda, hogy segítségével az évek alatt generációk szerették meg az olvasást. Az üzletvezetőt a szakmai díj kapcsán kérdeztük a családi vállalkozásról, a könyvekkel való kapcsolatáról, jövőbeli feladatairól.
1949-ben született Balassagyarmaton. Mindig is itt élt, gyermekei itt születtek, hat unokájából három itt is nőtt fel. Az érettségi után a közgazdasági technikumot végezte el. Hogyan került a könyvszakmába, mi a kötődése a könyvekhez?
A rendszerváltás idején vállalkozást akartunk indítani, mivel mindig is szerettem olvasni. A barátaim könyvmolynak neveztek, már gyerekkoromban is a számomra legértékesebb ajándék a könyv volt, ezért a lányommal úgy gondoltuk, hogy a hobbink legyen a fő foglalkozásunk, így a könyves szakma mellett döntöttünk. A férjem tréfásan emlegette, hogy olcsóbb könyvesboltot nyitni, mint annyi könyvet venni nekem, ami engem érdekel. Számomra a könyv a tudás, a szórakozás kimeríthetetlen forrása volt.
Hogyan és mikor kezdte el működését a Kincsestár Könyvesbolt?
Éppen 1990. március 15-én nyitottuk a könyvesboltot a Ligeti kis pavilonban. Onnan fokozatosan nőtte ki magát, így 2002-ben átköltöztünk a Főutcára, ezt a boltot bővítettük a mostani nagyságára. A könyv számomra a legértékesebb ajándék, a tudás, amit képviselhet és az olvasók számára a kapott élmények az a gyarapodás, amire a könyv által tehetnek szert ez egy mérhetetlenül nagy kincs. Ezért döntöttünk úgy, hogy legyen a bolt neve kincsestár.
Mekkora csapattal dolgoznak jelenleg?
Mindig is családi vállalkozás voltunk. Generációk nőttek fel úgy, hogy megszerették a könyveket a boltunk által. Közülük sokan a gyerekeiket is elhozzák hozzánk, mint őket hozták gyerekként a boltunkba. Ez számomra mérhetetlenül sokat jelent. Jelenleg két dolgozóm van, akikkel sokéves szoros baráti kapcsolat alakult ki és persze az egész család is kiveszi a részét a mindennapi feladatokból.
Az évek során milyen változáson, fejlődésen ment keresztül az üzlet?
A Kincsestár az évek folyamán sokat változott, volt időszak, amikor Érsekvadkerten és Szécsényben is volt üzletünk. Termék skálánk a könyveken kívül ez időben tartalmazta a dohányárutól kezdve a márkás italokat, minőségi édességeket, játékot, újságokat, cd-ket, és dvd-t, majd kibővült a papír-írószerrel is. Ma már csak a balassagyarmati bolt üzemel. Kibővítettük a könyv választékot, mellette kiegészítésként meghagytuk a papír-írószert és a játékokat szerényebb mennyiségben. A Webáruházunkat is megnyitottuk néhány éve kincskonyv.hu oldalon, ahol majdnem a teljes készletünk elérhető az ország bármely pontjáról.
Hogyan látja a könyvpiac helyzetét kereskedői szempontból?
Sajnos a papír világpiaci árának emelkedése a könyvek árában is megjelent. Az emberek egy részének a könyvolvasási szokásai megváltoztak. A multinacionális cégekkel nehéz felvenni a versenyt, mint helyi kisvállalkozás. Mindezek befolyásolják a könyvkereskedelmet. Szerencsére a balassagyarmatiak és környékbeliek megtisztelték a boltunkat azzal, hogy tőlünk vásárolták a könyveiket és mi bízunk abban, hogy a továbbiakban is minket választanak, ezt pedig magas szintű kiszolgálással igyekszünk meghálálni. Úgy gondolom, a könyvnek van múltja, jelene, és lesz jövője is. A magyar emberek pedig mindig is szerettek olvasni.
Szeretetteljes légkör, udvarias kiszolgálás, valamint széles áruválaszték fogadja a boltba betérő vásárlókat. Mit tapasztal az utóbbi években, hogy változtak a vásárlók és a vásárlási szokások?
Modern világunk hozott néhány változást. A vásárlók az internet segítségével az információk gyorsabb áramlásával tájékozottabbak, az érdeklődési körükben jobban elmélyülnek, sokszor hamarabb szereznek információt az őket érdeklő könyvek megjelenéséről. Ezáltal a vásárlók tudatosabbak. Ezzel sokszor segítik a munkánkat. Az internetes vásárlás is nagyon elterjedt, népszerű, az ország más pontjáról is megkeresnek, de Nógrád vármegyei vásárlóink is a világhálón keresztül tájékozódnak, érdeklődnek, vásárolnak a termékeinkből. A Kincsestár egyediségének fontos része a vevőinkkel való jó kapcsolat, amely a hosszú évek ismeretségén és a baráti légkörön alapul és természetesen az igényes kiszolgáláson.
A kezdő vállalkozóknak milyen jó tanácsokat és életbölcsességeket tudna átadni?
A vállalkozáshoz a fő termék – nálunk a könyv – szeretetén kívül sok más tudást is össze kell szedni, ha valaki vállalkozni szeretne. Gondolok itt például a kereskedelmi ismeretekre, jó kapcsolat a beszállítókkal, az átgondolt, időtálló pénzügyi stratégia és természetesen nagyon fontos a jó kapcsolat a vevőkkel. A cél eléréséhez rengeteg nehézséget kell leküldeni, ezt nagyon sok kitartó színvonalas munkával lehet megvalósítani.
Mi a küldetésük, hogy szeretné látni a Kincsestár Könyvesboltot évek múlva?
A könyvpiac és az olvasói szokások nagyon érdekes hullámzáson, változáson mennek keresztül, mi pedig mindig próbáljuk az aktuális igényekhez alakítani boltunkat, és a kínálatot. Ez a folyamatos megújulás örökös családi kupaktanács téma, és rengeteg ötletünk és álmunk van. Gyakran kitelepülünk, részt veszünk a város és a környék életében, erősítjük a közösséget, és úgy gondolom, hogy erre nagy szükség van.
Hogyan fogadta a rangos szakmai elismerést?
Nagyon megilletődtem. Örömön kívül, hálát és büszkeséget éreztem. A sok éves munka, a vásárlók, a könyvek szeretete mind eszembe jutott. Büszke vagyok arra, hogy a VOSZ a Nógrád Vármegyei vállalkozásokat ilyen rangos díjban részesíti. Ez fontos visszajelzés minden vállalkozó részére, hogy érdemes az eddigi munkájukat továbbra is magas színvonalon űzni. Ez a díj nemcsak a vevők, hanem a vállalkozói szövetség elismerése is.
Hogyan tudja a munkát a magánélettel összeegyeztetni?
Mivel a mindennapjaim szerves része a bolt, a magánélettel való összhangot a hosszú évek alatt a családom együttműködésével sikerült kialakítani. Kialakítottam egyfajta rutint, aminek része a szabadidő is. Szeretek utazni bár a korom miatt már egyre nehezebb. Így a másik hobbim kerül még inkább előtérbe ez pedig az olvasás.
Mire a legbüszkébb és mi az a legfőbb gondolat, amit üzenetként át szeretne adni az olvasóknak?
Büszke vagyok a családomra, hat unokám van, mindegyik nagyon szereti a könyveket és az olvasást. A családunk összetartása mindig segített minden élethelyzetben. Büszke vagyok a Kincsestár Könyvesboltra, amit közösen létrehoztunk, hálás vagyok a vásárlóinknak, akik hosszú éve vásárolnak nálunk. Az olvasás mentálisan frissen tartja az embert és az élethez, a világhoz való viszonyát is alakítja. A könyvek és az olvasás szeretetét szeretném átadni minél több embernek.
Milyen terveket szövöget a jövőre nézve a vállalkozás tekintetében?
A változó világ ellenére szeretnénk fenntartani a könyvesboltot, amíg egészségem engedi, aktívan részt kívánok venni ebben. Mint helyi vállalkozó továbbra is szeretném a helyi kiadású könyveket is forgalmazni, valamint szeretném a könyvesbolt ismertségét terjeszteni a különböző online felületeken, illetve bővíteni annak lehetőségét, hogy vevőink a Kincsestár Könyvesbolt minden termékét meg tudják online vásárolni.
Zábrádi Dorottya