Magyar Valentin zongoraművész zene iránti elmélyültsége és alázata, előadóművészi kvalitásai okán érdemelte meg a Szandai Mátyás zenei díjat. Korosztályának egyik legeredményesebb zongoristáját, a rengeteg díjjal elhalmozott, nemzetközileg is keresett ifjú zenészt kezdetekről, zenei karrierről, tudásátadásról, a pálya örömeiről és legújabb terveiről is kérdeztük.
Valentin Balassagyarmaton született 2000-ben, alapfokú zenei tanulmányait a Rózsavölgyi Márk Művészeti Iskolában kezdte Somogyvári Ildikó és Franka Beáta tanítványaként. 2013-ban gyarmati diákként nyerte el az országos zeneiskolai zongoraverseny első díját. 14 évesen felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem különleges tehetségek osztályába. 2016-tól nemzetközi zongoraversenyek tucatjainak díjazottja. 2017-ben indult a Virtuózok Komolyzenei Tehetségkutatóban, ahol a középdöntőig jutott. 2019-től részt vesz a Kamara Akadémia Egyesület mentorprogramjában, ahol hosszútávú együttműködést folytat Fejérvári Zoltán zongoraművésszel, Várdai István csellóművésszel, Baráti Kristóf hegedűművésszel, Szűcs Máté brácsaművésszel és Hornyák Balázs fuvolaművésszel. 2020-ban megnyerte előbb a Yamaha versenyét, majd a HCC New York-i zongoraversenyét. 2021-ben 3. helyezést ért el a Weimari Nemzetközi Liszt-versenyen (az első díjat nem adták ki), ugyanebben az évben Junior Prima díjat kapott. 2022-ben elnyerte a Kocsis–Hauser Alapítvány Kocsis Zoltán-díját, 2023-ban a Bécsi Nemzetközi Komolyzenei Verseny aranydíját, a budapesti Zeneakadémia legtehetségesebb hallgatójának odaítélt Concorde-díjat és a Cziffra Fesztivál díját. A közeljövőben három hangversenyből álló kamarazenei sorozata lesz a Zeneakadémián, Szerbiában Baráti Kristóffal ad szonátaesteket, szólóestjei lesznek Romániában és Magyarországon, 2024 őszén pedig újra Brazíliában fog turnézni és újabb CD-t készít Liszt művekből a Hungaroton számára. Jelenleg a Zeneakadémia mesterképzős hallgatója, tanárai Farkas Gábor és Várjon Dénes, ezzel párhuzamosan a berlini Hanns Eisler Zeneakadémián Kirill Gersteinnél tanul.
Milyen emlékeid vannak a zeneiskolában töltött évekről?
A kezdeti időszak rendkívül fontos, mondhatni a legfontosabb egy muzsikus fejlődése szempontjából. Nagyon szerencsésnek tartom magam e téren, hiszen remek tanárhoz kerültem rögtön a pályám legelején, Somogyvári Ildikóhoz, akinek nagyon sokat köszönhetek a mai napig. És persze az sem mellékes, hogy a biztos alapokat, a zeneelméleti tudást hat éven át egy professzionális intézményben, a gyarmati zeneiskolában szerezhettem meg.
A tehetséggondozásban aktív szerepet vállalsz. Gondolok itt elsősorban a nemzetközi muzsikustáborra, amelynek rendszeres visszatérője vagy. Idén először már tanárként adtad át tudásod a zeneszerető fiataloknak. Honnan ez a fajta indíttatás?
A gyarmati muzsikustáborban először 2010-ben fordultam meg tíz évesen, ami már akkor nagy mérföldkő volt az életemben, hiszen itt ismertem meg Eckhardt Gábort, akinél később tovább folytattam tanulmányaim. Innentől kezdve minden évben visszajöttem, és mindig hatalmas inspirációt adott a tábor jó hangulata, a fiatalok lelkesedése és a tanárok profizmusa. Elmondhatatlan élmény, hogy Gáborral idén kollegaként taníthattam itt, ez szintén egy nagy mérföldkő. Úgy gondolom, hogy a továbbiakban is jelen lesz az életemben a tanítás, hiszen nincs attól jobb érzés, hogy a megszerzett tudást átadhasd a jövő generációjának.
Szerinted miért lehet meghatározó a klasszikus zenében a tanítvány-mester viszony?
Azt gondolom, hogy az ember ízlését mélyen meghatározza, hogy a legfogékonyabb korában kikkel találkozik, milyen környezetben szocializálódik és kik egyengetik a lépteit. A klasszikus zenében abszolút meghatározónak tartom a tanítvány-mester viszonyt, mert itt főleg olyan alkalmakról beszélünk, ahol a tanár nem egy előadást tart és csoportosan foglalkozik a növendékekkel, hanem szemtől szemben reflektál a diák zenei fejlődésére, személyes, egyénre szabott instrukciókkal segíti az előmenetelét. Ezekben a szituációkban nagyon sokat segít, ha jól kijönnek egymással, megvan a kettejük közötti kémia.
Kik azok az előadók, akik meghatározzák a zenei pályád?
Nagyon sok olyan külföldi előadó van, akiknek a munkássága lenyűgöző, pont ezért nehéz konkrét neveket felsorolni, nagy a bőség zavara.
Szerinted mit lehet a klasszikus zenében sikernek tekinteni?
Számomra a siker inkább egy belső iránytűn alapszik, mintsem külső objektív tényezőkön. Ha azt érzem, hogy fejlődök, és egyre többet tudok kihozni magamból, sikeresnek érzem magam. Ezt a hozzáállást próbálom az élet más területein is gyakorolni és javasolni.
El tudod képzelni, hogy olyanokra is hatsz, akik mondjuk korábban nem hallgattak komolyzenét? Mennyire fontos számodra a közönséged?
Úgy érzem, hogy a színpadon a legőszintébb arcomat tudom mutatni, és nagyon örülök, ha a közönségben akár csak egy ember van, aki ezzel tud rezonálni, és együtt tudjuk átélni azokat a varázslatos pillanatokat, amiket a zene nyújt. Szerintem ezek az érzetek mindenkire képesek hatni, akik nyitott szívvel ülnek be a koncertterembe.
Számtalan hazai, nemzetközi siker, csodálatos fellépés kötődik a nevedhez és igen gazdag időszak van mögötted. Ha egyetlen pillanatot kellene felidézned, amely nagy hatással volt rád eddigi pályafutásod során, mi lenne az?
Az egyik legmeghatározóbb élményem az volt, amikor 2022 novemberében Beethoven G-dúr zongoraversenyét játszottam a Zeneakadémia Nagytermében. Úgy éreztem, hogy kifejezetten őszintén sikerült az a koncert, és ennek az élménynek is köszönhetem többek közt, hogy a tagja lehetek a Körner Tamás által vezetett Classical Concert Agency-nek, ami számos külföldi ajtót megnyitott előttem.
Hogyan tudnád kifejezni egyetlen szóval, mit ad számodra a zene?
Érzelem.
Mit tartasz legfontosabb eredménynek a pályád során?
Azon túl, hogy a menedzsmentem tagja lehetek, a Weimarban megrendezett Liszt versenyen elért díjamra is büszke vagyok, illetve az első lemezem elkészülése – amelyet az orosz Szergej Rachmaninov rövid, de rendkívül érzelemgazdag zongoradarabjai ihlettek – is nagy előrelépés a szakmai pályámon.
A Zene világnapja alkalmából elsők között köszönthettünk, aki megkapta a városunk újonnan alapított zenei kitüntetését. A díj az egy éve tragikus körülmények közt elhunyt világhírű balassagyarmati muzsikus Szandai Mátyás emléke előtt tiszteleg. A Fiatal Példakép Díj után milyen érzések kavarognak benned?
Nagy megtiszteltetés, hogy az újonnan megalapított elismerés egyik első díjazottja lehetek klasszikus kategóriában, annak pedig kifejezetten örülök, hogy a kitüntető díjat a város adományozta nekem, ahol minden elkezdődött. Balassagyarmatra mindig meleg szívvel gondolok, az egyik kedvenc időtöltésem nosztalgiával átitatva sétálgatni az utcákon, ahol felnőttem, és elmenni kávézni egyet Ildikó nénivel.
Azt csicseregték a madarak, hogy immáron Budapesten folytatod tovább pályafutásod. Hol láthatunk a jövőben?
Megnyugtató érzés újra itthon lenni, és innen építeni a karrierem, örülök, hogy hazaköltöztem. A legközelebbi projektem egy zongoraötös lemez elkészítése a Hungaroton gondozásában. A zongorás kvintett repertoár nagy szívügyem, úgyhogy már izgatottan várom a munkát.
Zábrádi Dorottya
Fotók: Hungaroton