spot_img

Ruzsinné Tilesch Judit: Magadnak, magadtól, magadért

2024. júl. 16.

Ötvenhárom évesen lett erőemelő, egyre szebb sikereket ér el, teszi mindezt a családja és a munkája mellett – az Ipolyszögön élő Ruzsinné Tilesch Judit, a Vitalitás SE sportolója sok asszonynak mutat példát.

Már megbocsáss, de miért éppen az erőemelés, ez a nem éppen legnőiesebb sportág?

A gyengeség és az egyre több helyen jelentkező fájdalmak elűzése volt többek között az alapvető motiváció, amiben egyértelműen sikeres voltam. Lehet, hogy mindenki más számára ez ismert tény volt, de engem megdöbbentett, hogy a mozgás gyógyítja a fájdalmat.

Nocsak…

A sokféle indok közül az egyik, ami miatt a sportolás irányába fordultam, egy makacs és nagyon kellemetlen, csontkinövések okozta sarok fájdalom volt, ami 2019 őszétől fél év alatt és két röntgen kezelés után sem akart elmúlni. Rendkívül bosszantó volt, mert akadályozott az életemben. Sokadszorra futottam neki már az internetes keresésnek 2020 tavaszán, amikor egy videóban egy sportoló fiatalember arról beszélt, a sok ülés miatt megrövidült vádli húzza felfelé a talp izmait és ez is lehet a gyulladás oka, a vádli nyújtása enyhítheti a tüneteket. Ez volt az az idő, amikor újra digitális tanrendbe kényszerültünk és minden tanár a számítógép előtt töltötte a napjait. Nekem viszont jó esély volt arra is, hogy gyógyítsam a sarkamat, talpamat kerékpározással és nyújtásokkal. Engem is meglepett, hogy egy olyan fájdalomnak, amivel mozdulni, lépni sincs kedvem, éppen a mozgás lett a gyógymódja. Minél többet mozogtam és nyújtottam, annál jobban lettem, míg végül el is múlt az életemet megkeserítő fájdalom.

Bravó!

Eljött a nyár és az interneten szörfölve rábukkantam egy videóra, ahol egy fiatalember rendkívül szuggesztíven elmagyarázza, miért kell súlyzókkal edzenie az 50 feletti nőknek. Másfél literes, vízzel töltött palackokkal kezdtem el az edzést, a mai napig emlékszem az első gyakorlatok élményére, ahogy szinte felsikoltottak az alig létező izmaim, hogy ez nagyon jó! Egy hét múlva rendeltem egy kézi súlyzó készletet és azzal folytattam tovább az edzést. Közben elkezdtem tervezgetni, hogy ezt akár komolyabban is csinálhatnám, ha keresnék egy edzőt. Már október lett, mire az elhatározást tettre váltottam és megkerestem egy balassagyarmati edzőtermet, egy személyi edzőt azzal a határozott céllal, hogy súlyemelést szeretnék tanulni. Az edző nagyon meglepődött, és az mondta, keressem meg Honti Attilát, az ő egyesületében foglalkoznak ilyesmivel. Pár nap múlva az edzőteremben találkoztunk személyesen és 2020 októberében életemben először egy sportklub tagja lettem.

Az első hetek tréningjei után hogyan érezted magad?

Azon mindig csodálkoztam, hogy nincs izomlázam, de élénken emlékszem az edzések utáni nyugalomra és lecsendesedésre.

Volt sportos múltad?

23 éves koromig zenéltem, fuvoláztam. A zenélés abban hasonlít a sportra, hogy éppen annyira idő igényes. Edzés helyett gyakorlás napi több órában, versenyek helyett fellépések. Ahogy a zenélést abbahagytam, időről időre megjelent a mozgás az életemben, sokat jártunk túrázni, kirándulni a családommal, egy falubeli tanárnő barátnőmmel nyaranta úszni jártunk a gyarmati strandra, és sokat kerékpároztam.

A versenyeken való indulás is egyértelműnek tűnt?

Nem tudom, hogy a korom, a tanári múltam, vagy a fuvolás szereplések miatt, de nem tűnt félelmetesnek részt venni egy versenyen. Egyedül az aggasztott, hogy nem szeretem a versenyhelyzeteket, nem szeretek ellenféllel szemben állni. De nagyon gyorsan rájöttem, hogy egy erőemelő versenyen ugyanazok az ellenfeleim, akik az edzőteremben, én és a súlyok. Arra is rájöttem, hogy szinte gyermeki örömöt okoz ott lenni a sportolók között.

Milyen elfoglaltságot jelent az erőemelés?

Eleinte hetente 3-szor jártam edzésekre, de az első versenyem után az edzőm heti 4 edzést írt elő. Bemelegítéssel és a végén nyújtással együtt 2-2,5 óra hosszú egy edzés, ha valami nehezen megy, akkor előfordul, hogy 3 óra hosszára is nyúlik. Délután szeretek edzésre járni, munkaidő után. Az vált be a legjobban, ha délután 4-re oda tudok érni és akkor még vacsora időben hazaérek. Ez persze nem mindig sikerül, de mivel a terem 8-kor zár, nem sokkal utána már én is hazaérek.

Civilként számtalan képesítéssel bírsz: matek-ének tanár, angol nyelvtanár, okleveles közgazdász, mérlegképes könyvelő. Minek tartod magad?

Az elmúlt évekig egyértelmű volt a válasz, büszke is voltam arra, hogy tanár vagyok. De megváltoztam, illetve megváltoztattak a feladatok, amiket végeztem. Egyre jobban kezdett elnyelni a pénzügyi adminisztrációs világ, a költségvetésekkel kapcsolatos feladatok. Nagyon szívesen foglalkoztam pályázatok írásával, menedzselésével és elszámolásával. Van egy terület, ahol még nem volt lehetőségem regionális és környezeti gazdaságtan szakot végzett okleveles közgazdászként kipróbálni magam, mégpedig a területfejlesztés-vidékfejlesztés, amibe szívesen belevetném magam. Szóval jelenleg pályamódosítónak tartom magam, aki nem csak állást keres, de új foglalkozást is.

Egy értelmiséginek mit jelent az aktív sport?

Nekem az első pillanattól kezdve az edzés volt az az idő, amikor megszabadulhattam a szerteágazó gondolataimtól. A gyakorlatok közben befelé kell figyelnem, koncentrálni a helyes testtartásra, a megfelelő izmok mozgatására, ilyenkor semmi másnak nincs tere a fejemben. Kezdetben különösen erősen, de még most is meditatív hatása van rám az edzéseknek. Azelőtt sohasem tudtam megtapasztalni ezt az állapotot, amikor rövid időre meg lehet szabadulni a folyamatos gondolkozástól.

Hogyan ajánlanád a hozzád hasonló anyáknak és feleségeknek?

Anyaként és feleségként rengeteg „vége-hossza nincsen”, ismétlődő feladatot kell végezni, szinte nulla sikerélménnyel. A teremben az edzésen egyértelmű a feladat, fogd meg a súlyzót és csináld meg a gyakorlatot koncentráltan, a lehető legszabályosabban nyolcszor. Pihenj két percet és csináld újra nyolcszor. Aztán megint és megint. Így lesz 4×8. És pipa, megcsináltad! Jön egy következő gyakorlat. Kezedbe súly és 4×8. És ez is kész! Magadnak, magadtól, magadért. Most te vagy a középpontban és te vagy az, aki erre a kihívásra képes és meg is teszi. Érzed, hogy erős vagy, meg tudsz küzdeni a feladattal. Kívánom, hogy mindenkinek legyen lehetősége megtapasztalni ezt az érzést.

Ki segít a felkészülésben?

Abban a szerencsében és megtiszteltetésben lehetett részem, hogy Posta Krisztián, a Vitalitás kétszeres magyar bajnok erőemelője a tanítványául fogadott.

Hogyan sikerült?

Teljesen véletlenül keveredtünk beszélgetésbe, amikor én a felhúzást gyakoroltam, ő pedig a szemközti padon a fekvenyomást. Elgondolkozva nézte egy darabig, hogy mit csinálok, aztán barátságosan odaszólt nekem, hogy mindig tegyek a tárcsák mögé szorítót. Erre kicsit barátságtalanul visszakérdeztem, az meg mi? Tudatlanságomon bosszankodva feltette a szorítókat a rúdra a tárcsák mögé, amik így már nem mozdultak el a helyükről. Kaptam tőle további tanácsokat és később én is kerestem őt segítségért. Nem sokkal később már ő készítette az edzéstervemet, és ennek már 2 és fél éve. Nem csak a rendkívüli szakértelemmel, odafigyeléssel és az egyéni sajátosságaim figyelembevételével készült edzésterveknek és versenyfelkészítésnek köszönhetem az eddigi sikeres versenyeimet és az eredményeimet, hanem az elképesztő versenyrutinjának, a tudatos stratégiai tervezésének és a megfelelő lélektani döntéseinek, amivel a versenyek számomra feszült légkörében mellettem áll és támogat. Mindezek mellett segítséget kaptam tőle a megfelelő sporttáplálkozás kialakításában és tanácsot kaptam az erőnlét optimalizálásához szükséges táplálék kiegészítők kiválasztásában és használatában is.

Mit szeretnél elérni?

Fejlődni akarok. Szeretném kitolni a határaimat, amennyire csak lehet, és feszegetni, mire vagyok képes. Igyekszem olyan eredményeket elérni, amivel bekerülhetnék a nemzeti válogatottba és külföldi versenyeken eredményesen képviselhetném az országot.

Szilágyi Norbert

Legújabb cikkek

Programok