Ne adja meg a személyes és a banki adatait ismeretlen telefonálóknak! A Nógrád Vármegyei Rendőr-főkapitányság a Mátrix Projekt keretében ismételten felhívja a figyelmet a hamis banki hívások veszélyeire.
Magukat banki alkalmazottnak kiadó telefonálók hívják fel a sértetteket és hihető történettel állnak elő: azt mondják, hogy csalás történt a bankkártyával, ezért fontos egyeztetni a személyes és kártyaadatokat a hívott féllel. Az érintettek el is hiszik a telefonálónak, hogy a bankjuk ügyintézője és a pénzüket féltve nem gondolják végig, hogy csalóval beszélnek, mert az adataik a bankok részére elérhetőek. A telefonáló sok esetben még sietteti is a sértetteket, hogy gyorsan adja meg az adatait nehogy még több pénzt vegyenek le a számlájáról a „csalók”, holott pont emiatt válnak áldozattá. A sértett által megadott személyes és banki adatokkal a telefonhívást követően a csalók leveszik a számláról az összes pénzt.
Ne hagyják magukat siettetni és becsapni! Ha ilyen, vagy ehhez hasonló telefonhívást kapnak, adjanak maguknak időt és gondolják végig, a banknak nem kellenek a belépési adataik, ezt csak a csalók akarják elhitetni! Ennek érdekében próbálnak minél hivatalosabb szavakat és mondatokat használni. Ne dőljenek be nekik! Tegyenek fel nekik több ellenőrző kérdést, például; mikor volt utoljára banki tranzakció és milyen értékben. A csalók egy-két ilyen kérdésre általában nem, vagy kertelve tudnak választ adni, de olyan is sok esetben előfordul, hogy egyszerűen bontják a vonalat.
Annak érdekében, hogy elkerülje az áldozattá válást, fogadja meg további tanácsainkat:
Ne adja meg bankkártya vagy online banki adatait és ne küldjön másolatot okmányairól! A banknak elég a név, születési hely és idő, esetleg lakcím. A beazonosításhoz nem kell sem a bankszámlaszám, sem pedig a bankkártyaszám megadása.
Soha ne adja ki ismeretleneknek, se telefonon, se emailen, se üzenetben a háromjegyű biztonsági CVC-kódot, PIN-kódját, illetve netbankja belépési adatait!
Amennyiben rosszat sejt, kérdezzen rá az „ügyintézőnél” egy korábbi tranzakcióra, hiszen ha tényleg a bank munkatársával beszél, akkor neki ezt látnia kell az adatsorban és tudnia kell rá válaszolni!
Ne töltsön le semmilyen programot a telefonos ügyintéző javaslatára!
Az e-mail üzeneteknél először bizonyosodjon meg róla, hogy valóban az-e a feladó, akinek állítja magát és ezelőtt semmiképp ne kattintson rá az abban elhelyezett linkre!
Nem megbízható forrásból származó linkre kattintva vagy ismeretlen webhelyeken online banki tranzakciókat ne indítson!
Legyen a számítógépen és telefonon aktív, az üzeneteket, letöltéseket és a webhelyeket is ellenőrző program!
Amennyiben mégis bűncselekmény áldozata lett, haladéktalanul értesítse a rendőrséget vagy tegyen bejelentést a 112-es ingyenes segélyhívószámon!